Korsika

Na Korsiku autem a trajektem

Trajekty na Korsiku jezdí z Janova, Livorna nebo z Nice. Protože Janov je od Korsiky nejdál, je takový trajekt nejdražší a trvá nejdelší dobu.


Kancelář a loď společnosti Corsica ferries v Nice. Čekání na nalodění trvá dlouho.

Naprostou většinu trajektů na Korsiku provozuje společnost Corsica ferries. Dopravu trajektem si můžete zařídit, zamluvit a zaplatit přes web na adrese www.corsicaferries.com. Je-li pro vás problém cizí jazyk, jízdenku na trajekt si za stejnou cenu můžete objednat v české cestovní kanceláři Ibis, která se na Korsiku obecně specializuje. K trajektu také můžete zkusit přijet na blind a v místní kanceláři si jízdenku koupit až před cestou, ale nemusí se to podařit, trajekty bývají plné.

Trajekty jsou obrovské žluté trajekty s jednou nebo více garážovými palubami a s pěti dalšími palubami, ve kterých se dá přebývat během plavby. Obě cesty pro jedno (normální) auto a dvě osoby vychází po přepočtu asi na pět a půl tisíce korun, ovšem cena se nedá přesně stanovit, protože tam mají různá zvýhodnění a loterie o lístky či co. Občas se mění délkový rozměr, pod který se auto počítá jako malé. Ještě v roce 2006 to bylo 4,5 metru, takže jsme s oktávkou platili víc, než bychom platili dnes, kdy je to 5 metrů.

 


Pojedete-li v jednom kuse, švýcarské Alpy, italské mosty ani italská městečka si moc neužijete.

Další nemalé náklady představují dálniční poplatky v Itálii a buďto ve Švýcarsku, nebo v Rakousku. V Itálii se dálnice platí za ujeté kilometry. Kromě několika úseků před Milanem, kde se platí při vjezdu na dálnici, se normálně na vjezdu vyfasuje kartička a částka se platí na výjezdu. Cesta z městečka Como u švýcarských hranic přes Milano a Janov až na francouzské hranice (Nice) nás přišla dohromady na 24 euro. Podobnou částku jsme platili na zpáteční cestě z Livorna co Como. Zvolili jsme cestu přes Švýcarsko, kde se platí roční paušální dálniční známka, která stojí 27 euro a svému držiteli umožňuje i projíždění tunelů. V Německu se za dálnice neplatí. Celkem za dálniční poplatky tam i zpátky na české koruny asi dva a půl tisíce.

Druhá možnost, kudy na Korsiku jet, je přes Rakousko a potom v Itálii přes Bolzano. V Rakousku nevím, jak je to s dálnicemi, každopádně cesta přes Itálii by se tím protáhla na dvojnásobek, a tedy i notně prodražila. Pro plánování trasy cesty doporučuji stránku www.viamichelin.com.

V Itálii si dejte pozor na to, že Italové při změně jízdního pruhu neblikají. Místo toho je varovací povinnost převedena na auto v levém pruhu, které při předjíždění pro jistotu problikává do zrcátek dálkovými. Takže až na vás budou všichni blikat, tak se neděste, závada není na vašem stroji. Italské dálnice jsou velmi kvalitní a benzín jen o málo dražší než u nás (asi o 10 %). Cesta po dálnici přes Ligurii a italskou riviéru je vskutku nezapomenutelná -- most střídá tunel a tunel střídá most. Těch tunelů je tam za sebou asi padesát a jsou relativně krátké.


Janovské dálniční mosty, Nice z výšky a přístavní jeřáby Livorna.

Pojedete-li z Čech na jeden zátah, musíte se aspoň ve dvou střídat v řízení, protože cesta je dlouhá. Z Prahy do Nice přes Švýcarsko to trvá asi 19 hodin, my jsme si to raději protáhli, dělali přestávky a pak jsme přespali v Nice na nějaké soukromé pláži (nedoporučuju, místo na spaní jsme hledali asi tři hodiny). V případě jediného řidiče doporučuju dělat dlouhé přestávky a míst velkou rezervu.

Do přístavu je dobré zajet asi dvě hodiny před odjezdem trajektu a mít u sebe papír vytištěný z webu, že je to zaplacené (platíte-li na místě, papír dostanete v kanceláři). Na seřadišti chodí kolem přijíždějících aut chlapík se čtečkou čárového kódu a tyhle papíry tou čtečkou čte. Potom přijede loď, otevře vrata a auta tam v pohodě najedou. Zamknuli jsme auto a šli jsme na horní paluby. Paluby měly spoustu sedaček a já jsem se během čtyřhodinové cesty trajektem i příjemně vyspal na gauči. Na zpáteční cestě jsem dokonce na palubě objevil zásuvku na notebook. Trajektem jezdí hlavně Francouzi a Italové a většina z nich tráví plavbu posezením v palubní restauraci.


Platba trajektem mezi Korsikou a pevninou je pohodička.

Trajekty jezdí na Korsiku z Nice do města Calvi na západním pobřeží Korsiky a z italského Livorna nebo z Janova do Bastia na pobřeží východním.

 

Obsah webu: hlavní stránka o Korsice -  základní údaje o ostrově - jak se na Korsiku dostat - autem a trajektem - letecky - doprava - jazyky - ubytování - příroda - hory - ceny jídla - korsická města a vesnice - větší  města - historie  - počasí - odkazy - kontakt - další fotky - fotky rostlin

Tunisko - Bulharsko - Řecké ostrovy - Madeira - Kréta - Autostop - Gruzie - Turecko - Kanárské ostrovy